MRI vs MATI

Nama surah dan no ayat
75) Al-Qiaamah 40 : Ayat 26

Artikel ini ditulis oleh Norzalyana

Coretan diri tentang kematian…

Teet…teet..teet… Katil mesin MRI bergerak masuk ke dalam kelongsongnya.
“Jangan bergerak ye, puan.” kedengaran sayup suara petugas memberi amanat terakhir.

Lalu, terbaringlah jasad hidup ini bersendirian dalam kelongsong mesin MRI. Mata masih boleh dibuka, masih hidup. Tapi tak boleh bergerak… MasyaAllah..

Awalnya sunyi diikuti bunyi bising yang berpanjangan diselangi bunyi ‘snap, snap, snap, snap…’, bunyi beberapa kepingan gambar diambil secara berulang dan berulang.

Buka mata, menikmati keadaan kelongsong putih yang menutupiku. Terbayang perasaan ngeri andai mati keadaan inikah yang menutupku dengan keranda.

Berseorangan, tak mampu bergerak. Takut… Bunyi itu umpama kesakitan yang merotan, siksa…bisa…. Itu baru kesakitan bayangan dari bunyi yang menbingitkan. Na’uzubillah.. Tak berbayang tentang sebenar2nya siksaan kubur. Ampuniku Ya Allah.

MasyaAllah… Gerun dalam kubur belum habis, teringat Qalam Allah tentang MENGHADAPI KEMATIAN. Bersediakah? Entah bila2 boleh terpisah nyawa dari jasad.

Surah Al-Qiyamah, Ayat 26
Sedarlah (JANGANLAH MENGUTAMAKAN DUNIA dan MELUPAKAN AKHIRAT. Ingatlah akan hal orang yang hendak mati) apabila ROHNYA SAMPAI KE PANGKAL KERONGKONG,

Astaghfirullahal ‘azim… Akulah tu.. Allahu..Mengutamakan dunia kadang2 tanpa disedari.. Lagi, Allah memberi amaran, akibat buruk ketika mati…

Surah At Takathur : Ayat 3
كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ
JANGAN sekali-kali (BERSIKAP demikian)! Kamu akan mengetahui kelak (AKIBATNYA yang BURUK SEMASA HENDAK MATI)!

** SIKAP YANG MACAMANA????

Surah At Takathur : Ayat 1
أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ
Kamu telah DILALAIKAN (daripada mengerjakan amal bakti) oleh perbuatan BERLUMBA-LUMBA untuk MENDAPAT dengan SEBANYAK-BANYAKNYA (harta benda, anak-pinak pangkat dan pengaruh), –

Allahu akbar.. Rasa kecil sangat… Apa sebenarnya yang dikejar dicari dalam hidup? Kata tak bertuankan harta, tapi itu yang dikejar. Anak dibangga2kan. Pangkat dan pengaruh di salah guna.

Ingat Zalyana, hidupmu hanya pinjaman. Bagaimana bermula itu tidak penting kerana pada akhirnya yang dinilai adalah bagaimana PENGAKHIRANNYA atau PENUTUPNYA. Sedia atau tidak, tiba saatnya, panggilan ajal perlu dijawab. 😭😭😭

🔰Ya Allah, ampuni aku ya Allah. Sering lalai dengan dunia ini. Sering tergoda dengan keindahan sementara ini Ya Allah. Ya Allah, pilihlah aku untuk tawadhuk mencari redhaMu. Matikanlah kami dalam husnul khotimah dan tempatkanlah kami bersama HambaMu yang soleh.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.