Coretan untuk DiriCUD Belum Disemak

TERANG HATI

Nama surah dan no ayat
14) Ibrahim 52 : Ayat 7

Artikel ini ditulis oleh Norzalyana

Coretan renungan diri..

“Bonda, alhamdulillah, senang ajar beradik ni. MasyaAllah. Baru je masuk awal bulan Feb, tapi sangat perform. Tapi bukan ke masa masuk haritu, penilaian, mereka bottom average. Kagum saya, sangat terang hati” kata teacher sambil bentangkan laporan perkembangan Izwan dan Izzah pada bonda.

Bonda tersenyum tengok reaksi teacher yang sangat sungguh2 terkesima.

“Subhanallah. Haza min fadhli rabbi, teacher. Tiada apa yang mustahil bagi Allah. Allah kurniakan rahmat kepada hambaNya yang terpilih. Yang kasi terang hati tu pun, dengan izin Allah. Alhamdulillah.” jawab bonda mengagumi anugerah Allah.

“Parents dia orang pun, sejuk hati, setiap kali hantar dan ambil, tak lekang ucap terima kasih, senyum je.” tambah pujian guru pada parents.

Benarlah dikata, nikmat, redha dan kebahagiaan mengekori mereka yang pandai menghargai.

Semua anak pandai dan cerdik. Namun, dalam menuntut ilmu, jaga barokahnya. Ibu ayah, hormati guru dan ajar anak hormati guru. Moga-moga Allah redha ilmu itu untuk anak asbab redha guru penyampai ilmu.

Makin panjang senyum bonda. Sambil lihat keputusan penilaian tersebut, terngiang2 antara ayat kegemaran bonda.

Sangat berkaitan dengan lesson plan bulan ini, Surah Ibrahim(14), ayat 7 :

وَإِذۡ تَأَذَّنَ رَبُّكُمۡ لَئِن شَكَرۡتُمۡ لَأَزِيدَنَّكُمۡۖ وَلَئِن كَفَرۡتُمۡ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٞ
Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: “Demi SESUNGGUHNYA! JIKA KAMU BERSYUKUR nescaya Aku akan TAMBAHI NIKMATKU kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras”.

Allahu, jelas sekali. Allah janji, JIKA KITA BERSYUKUR, ALLAH AKAN TAMBAHKAN NIKMATNYA.

MasyaAllah, Allah kurniakan kefahaman, keterangan hati, kemudahan untuk anak2 mungkin asbab ibu ayah mereka yang sangat bersyukur, menyantuni dan menghargai para pendidik anak mereka dengan baik.

Subhanallah. Bersyukur dengan menyantuni hamba allah yang lain. Nikmatnya kepada rezeki ilmu dan kemudahan anak?

Baiknya Allah. Allah yang Maha Mengurnia, Maha Pemurah. Subhanallah. Kerdilnya rasa. Nikmat yang Allah beri dah banyak sangat, tapi kalau kita makin syukur, makin banyak ditambahnya.

Zalyana, tepuk akal tanya hati, nak pilih SYUKUR ke nak KUFUR?

Ingat Zalyana, pastinya, tiap sesuatu berlaku hanyalah dengan izin Allah waima sebuah pertemuan dan perpisahan apatah lagi sebuah ukhuwah. Manusia yang tidak berterima kasih kepada manusia lain, adalah manusia yang tidak bersyukur kepada Allah.

Ya Allah jadikanlah kami hambaMu yang bersyukur kepadaMu atas nikmatMu, baik kecil apatah lagi yang besar. Rahmatilah mereka yang sering membantu urusan kami walau kecil bantuan itu, jadikanlah ia asbab mereka ke syurgaMu. Amin ya Rabb.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.